Sunday 28 December 2008

Rimfrost og minner, Stavanger

Det er alltid litt merkelig å komme hjem igjen. Til Stavanger. Den lille byen i sør-kysten av Norge, der man kan spasere rundt omkring i gatene i flere minutter uten å møte en eneste levende sjel, der man treffer på sine gamle kamerater som snakker om barn, jobben deres og tilværelsen i Stavanger. Det er godt å komme tilbake også. Min mors gode kokkekunnskaper er helt fantastiske, den indiske maten som hun lager er så fortryllende at jeg føler meg utrolig heldig som kan komme hjem og fordøye meg i den gastronomiske luksusen. Ingen penger i verden kan kjøpe den magien som jeg får servert hjemme.

Men jeg blir fort lei. Jeg lengter etter eventyr og kjenner at hjernen og kroppen sløves av å være for lenge hjemme. 2 uker i Stavanger er mer enn nok. Jeg har rukket å lese en biografi av John Fredriksen og historien om Jesse Livermore (for dere som vet hvem han er).

Det er godt.

Dessuten har jeg tørket støvet av noen av mine gamle journaler datert tilbake til 2004. Det er alltid en fascinerende lesing. Skrivemåten min var nok preget av en smule faenskap, og jeg ler nå av hvor gammel jeg syntes jeg var på den tiden. Her er et lite, men morsomt utkast:

" Jeg orker ikke alderdommen; når livet blir traustig og meningene innsnevret, og tiden har formet deg til å ikke lenger ha rom for den forfinede galskapen som vi koser oss med nå. Øyeblikk av ungdommelig spiritus! I mine eldre dager skal jeg eie en fiskebåt, helst en litt sliten en, og så skal jeg ha et lite hus i Casablanca, eller Tanger, ha en vingård som jeg går gjennom hver dag - og mitt daglige antrekk består av en hvit hatt, hvit skjorte og linbukser, et brunt skinnbelte, og noen blankpussede brune skinnsko. Og i baklomma skal jeg ha et par Cohiba sigarer, som jeg kan ta fram og røyke når jeg føler for det. Da skal jeg si: Hvert øyeblikk er som diamanter, de flunkler - og varer evig."

Hehe. Som sagt; alltid interessant å lese gamle tanker. Jeg kan ikke si at mine pensjonist planer har forandret seg betraktelig heller. Bøker av Hemingway og kanskje litt av dekandansen til JK Huysmans hadde satt sitt preg på mine tidligere skribleri.

No comments: