Friday 21 November 2008

Kloke ord fra en gammel mann

Etter å ha sittet på skolen i en evighet og lest på finansiell økonomi, ergret jeg meg intenst over at jeg ikke forstod dritten av pensum. Så jeg spurte en litt eldre mann som satt ovenfor meg om han kunne hjelpe meg med noen økonomi-ratioer. Det viste seg at herremannen var en Phd. i Økonomi fra Oxford University. Så jeg traff riktig. Han forklarte meg nesten hele pensum på 30 minutter, og jeg lærte mer i løpet av de 30 minuttene enn alle de 33+ timene vi hadde med Andy Wright. Vi kom i prat og snakket om alt mulig. Jeg luftet tanken om at jeg kanskje hadde tenkt å ta en doktorgrad også, og spurte om hvor jeg kunne gjøre det. Han nektet meg å ta en doktorgrad. Det var bullshit konstruert av samfunnet mente han. Og han begynte å snakke og snakke og snakke. Han hadde droppet det akademiske til fordel for å starte sitt eget firma, som gikk ganske bra, men han kom innom og holdt gjesteforedrag av og til. Jeg skriblet ned tre poenger av det som han sa, og bestemte meg å sette dem som livsmål. Følgende:

- ”Boys, in life, remember three things, and you will be successful. Number one, control your debths, number two, own your own business, and number three, learn the art of investing in businesses.”

1 comment:

Maria Amelie said...

Hahah.. det var jo lett å si de poengene, men vanskelig å gjennomføre dem:-)
skal forresten være med og starte en ny festival i trondheim, så blir buziness på meg fra nå av! :-D