Sunday 25 January 2009

Enda en uke er over, London

Enda en uke er forbi, og etterrusen fra gårsdagens strabaser sitter fortsatt i leddene mine. Jeg, Anders og Sindre havnet i High Street Kensington hos venninnen min Natasha, hvor vi rablet i vei med en gedigen internasjonal smeltedigel av mennesker. Det var herlig. Som Sindre påpekte: "Jeg elsker London, her er det så sinnsykt masse forskjellige mennesker og minimalt med fordommer." Jeg kunne ikke vært mer enig med han. Etter å ha vimset rundt i leiligheten hennes og snakket med x-antall mørke arabiske skjønnheter, bestemte vi oss for å dra til KOKO i Camden.

Som selvsagt var stengt. Så vi endte opp på Barfly i Chalk Farm. Grei plass.

Jeg har fortsatt en oppgave i Corporate Finance hengende over meg, pluss en i Business Ethics. Vi har fortløpende med innleveringer og oppgaver som skal gjøres, og jammen har vi en eksamen også om 2 uker. Heldigvis har jeg ordnet det med boligjakten og fått med meg tyskeren Dennis på aksjeprosjektet vårt.

Dennis er en imponerende type. Han jobbet hos Bain & Company, som er et ganske prestisjetungt konsulent firma på lik linje som McKinsey og BCG, før han reiste til London for å ta fatt på Msc Finance ved Grenoble sitt off-site campus. Konsulentselskapet sponser alle utgifter, skolepenger, husleie, til og med mat.

Godt for han.

Vi hadde en diskusjon om hvorfor jeg ikke var interessert i en konsulentkarriere:

"Hvorfor vurderer ikke du en konsulentkarriere, istedenfor en finanskarriere? Det er spennende. Som konsulenter går vi inn i selskaper, ser hva som kan blir gjort bedre, blir eksperter, forbedrer og så går vi over på neste prosjekt. Jeg har jobbet innen flyindustrien, farmasi og mer."

"Kanskje fordi konsulenter blir eksperter på å løse kortsiktige problemer. Problemer som om 5 år kanskje bare er bagateller. Mens i finans, så blir du ekspert på å investere og forvalte kapital - det er lærdom som varer ut min livstid. Jeg velger heller det siste."

Ikke helt mine ord, men en reproduksjon av Sean Temlett (min lærer ved Wits Business School i Sør-Afrika) sin filosofi; heller en plum enn en lemon. Men nå skal Dennis sammen med Max, meg og inderen Virender utvikle aksjeprosjektet. Vi var i et møte med Amy på fredag, som er i markedsføringsavdelingen ved skolen vår, om å kunne bruke Bloomberg terminalene og sette igang opplæring i disse terminalene ved lokalene til Bloomberg i Canary Wharf (de har noen imponerende kontorer). Nå trenger vi å skaffe internshipspremiene til studentene...kanskje den tøffeste jobben, men vi får se.

Jeg kom meg videre til andre runde ved Morgan Stanley sitt program, noe som vil si at den numeriske testen gikk bra. Nå venter assessment centre med flere tester, case-oppgaver og liknende. Jajaja.

Godt for meg.

Men nå må 2 oppgaver gjøres ferdig.

Bah.

Blogglisten

No comments: