Monday 26 January 2009

Er det greit å være overfladisk?, Mannheim

Jeg har diskutert med mange av mine venner hva det er å si å være overfladisk, vi har vel kommet fram til forskjellige konklusjoner om teamet. Det som hva jeg får høre mye om er at det viktig å være seg selv. Men da spør jeg meg selv hva vil det hjelpe ¨å være seg selv når man er inkompetent, dum eller bare asosial. Da kan det hjelpe og være litt overfladisk, man kan liksom ikke gjøre et godt inntrykk på alle, men man kan prøve.

I forretnings verden kan det hjelpe og være litt overfladisk. Det å bygge et stort nettverk er veldig viktig om man har noe å selge, da kan det være greit å lage midlertidige bekjentskaper. Det er så si umulig å være beste venner med alle. Nordmenn har i snitt 5-6 nære venner, resten er karaktisert å være bekjente, familie og kollegaer.

Det å ha mange nære venner lærer man fra en ung alder er vanskelig å opprettholde fordi det er vanskelig å gjøre alle fornøyde, man vil ikke leve et liv hvor man lever opptil alle andres oppfatninger og meninger. En av aspektene å være mann er å ta egne valg uavhengig av andres meninger, for ellers lærer man aldri. Det å være uavhengig er et ukjent fenomen i ikke vestlige kulturer. Mange er vant med at far tar nesten alle valg for hele familien, fra hvem man skal gifte seg med til hva man skal velge som utdanning. Skal vi integrere oss i samfunnet må vi lære å blende oss inn for ellers vil vi slite med å se hvilke muligheter vi går glipp av. Da kan det faktisk hjelpe og være litt overfladisk så lenge det har en god hensikt.

Mitt overordnede motto i livet er at man kan gjøre hva man vil så lenge man ikke sårer noen. Håper dere lesere har noen over ordende tanker om saken. =)

Blogglisten

No comments: