Thursday 22 January 2009

Leilighetsjakt og søksmål, London

For en fantastisk dag idag, Obama har gitt ordre om å stenge Guantanamo fangeleiren. For en mann! Etter å ha raljet rundt de siste dagene i Shoreditch og Bethnal Green på jakt etter hybel, har jeg endelig funnet den ideelle leiligheten midt i Bethnal Green. 3 roms, ganske bra standard, stor og romslig og 10 minutter fra London sentrum (Holborn, Westminster) med Central tuben. Spennende. Vi gikk gjennom en agent for å få tak i leiligheten, og de krever at vi binder oss i ett år - men vi kan flytte tidligere hvis vi finner andre leieboere.

Kostnaden er 120 pund pr. uke på hver av oss ekskludert såkalte "bills", noe som tilsvarer 1184 eller noe slikt takket være en fantastisk lav kurs på pundet! - så jeg er fornøyd. Men huseieren, gjennom agenten, vil at vi skal sette inn 2 måneders husleie pluss 2 måneders depositum. Noe som betyr at jeg må selge Global Geo Service aksjene mine. Jeg har en gevinst på 15% på dem etter å ha hoppet inn og ut et par ganger, men jeg har lyst til å være i markedet lenger (alltid kjekt med litt spekulasjon). Morgan Stanley intervjuet jeg var på gikk greit, utenom den numeriske testen selvsagt. Men en av overraskelsene under intervjuet var at alle kandidatene i rommet måtte stå opp og presentere seg selv, for så bli utsatt for quiz som: "Hva ville du ha investert i idag for å tjene penger" eller "Hvorfor søkte du stilling som trader, fortell om hva du tror det innebærer å være en trader." Så hvis du driter deg ut på de spørsmålene, så er det ikke foran 2-3 intervjuere, men et panel med 40 mennesker. Spennende måte å evaluere kandidater på. Jeg skal innrømme at jeg likte det godt.

Judex fra Globexa har sendt hundrevis av mailer og ringt til karriererådgiveren på skolen vår, og krevd at jeg og skolen sender inn en offisiell erklæring om at vi ikke viderefører idéen om en askjekonkurranse i London. Advokatene til Mr.Etingen bare fnøs av hele opplegget og sa at jeg ikke trengte å bekymre meg over noe som helst. Jeg tror på dem, de er jo advokater. Hehe.

Det tikket inn en mail fra FN igår om at jeg har blitt valgt videre til evaluering for internship i hovedkvarteret deres i New York i sommer. Det tikket også inn en mail idag fra P&G om en invitt til en reasoning test i London. Jeg hadde søkt IDS divisjonen deres. Det høres spennende ut, men jeg har egentlig bestemt meg for å dra ned til Dubai og jobbe som FX trader, men jeg holder alle muligheter åpne, man vet aldri hva som er rundt neste hjørne.

Etter å ha hatt vondt i låret i et par dager, grunnet en mystisk klump, så bestemte jeg meg endelig for å dra til en GP (distriktslege) og registrere meg. Jeg er nå offisiell kunde av The Mission Practice i Bethnal Green, og har min første legetime neste uke. GP'er er helt gratis og man betaler ingenting for konsultasjon og liknende - imotsetning til i Norge. Men hvis man velger å dra til en privat lege, betaler man rundt 20 pund, og slipper å vente i kø. 20 pund er rundt 198 kroner!

God bless the UK.

And,

God bless Obama.

Blogglisten

No comments: